منتظران قائم آل محمد

مذهبی _علمی است

منتظران قائم آل محمد

مذهبی _علمی است

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

پیامبرخدا می فرماید :{{در روز جمعه حمام بروید غسل جمعه کنید،ناخن هایتان را کوتاه کنید، عطر بزنیدولباس های تمیز ونو بپوشید}}

  • علی پورحسین

ترجمه آیه ۵۶ سوره زمر :

⭐️🔸مبادا کسی روز قیامت بگوید: افسوس بر من از کوتاهی هایی که درباره جَنْبِ اللّٰه کردم.🔹


⭐️🔔 آری هنگامیکه انسان وارد محشر میشود و نتیجه خلاف کاری ها و آسان گرفتن و شوخی گرفتنِ جدّی ها را برابر خود میبیند، فریادش به «واحسرتا» بلند میشود.


🤔 حال جَنْبِ اللّٰه به چه معناست؟


✅ امام کاظم در تفسیرش میفرمایند: 

🌹🍃جنْبُ اللّٰه، امیرالمومنین و جانشینان او هستند که مقام والایی دارند تا به آخرین نفر آن ها (حضرت مهدی) برسد.🍃🌹


📚🔹تفسیر نمونه، ج ۱۹ ص ۵۱۴


✅🔹آیت الله وحیدخراسانی:

👈 🔸« امام زمان (عج)یعنی عصاره تمام انبیا!

 خدمت به او، کار کردن برایش، نشر مناقبش، گسترش فضائلش، آن هم در عصر غیبتش، گوهری ناشناختست و فردای قیامت در حسرت آنیم که چرا یک قدم بیشتر میتوانستیم و برنداشتیم!»🔸😞


  • علی پورحسین

از منظر سعدی، تفاوت عالم و عابد در آن است که عابد، سر در سودای خویش دارد و عالِم دل در هوای دیگران؛ عابد بر آن اندیشه است که تنها، «گلیم خویش از موج به در برد»، ولی عالِم می کوشد که «بگیرد غریق را»:

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه   بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم میان عابد و عالِم چه فرق بود؟  تا اختیار نمودی از آن، این فریق را

گفت آن گلیم خویش بدر می برد ز موج  وین سعی می کند که بگیرد غریق را

🍁🔹و از نبی اکرم صلی الله علیه و آله در این باره روایت است:«آن گاه که عالِم و عابد در روز رستاخیز محشور می شوند، به عابد گفته می شود: به بهشت درآی و به برکت عبادت خود، از نعمت های بهشت بهره مند شو! ولی به عالِم می گویند: اینجا بایست و هر کس را که می خواهی شفاعت کن! و هیچ کس را شفاعت نخواهی کرد، مگر آنکه شفاعت تو پذیرفته می شود و بدین ترتیب، عالِم در جایگاه پیمبران می ایستد.»


  • علی پورحسین


  • علی پورحسین

از دیگر وظایف مؤمنان در رابطه با نماز، توصیه به دیگران برای برپایی نماز است. امر به معروف، از فریضه های بزرگ دین ماست و چه معروفی برتر از نماز. اگر در جامعه ای نماز به درستی برپا شود، منکرات از آن رخت برمی بندد. از ویژگی های مردان خدا، امر به نماز است. 

🍁🔸در مورد حضرت اسماعیل علیه السلام در قرآن کریم آمده است: «وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلوةِ وَ الزَّکاةِ؛ و این پیامبر پیوسته خاندان خود را به نماز و زکات امر می کرد». (مریم: 55)

🍁🔹در موردی دیگر قرآن مجید خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید: «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها؛ و خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شکیبا باش». (طه: 132)

🌸🔹اگر افراد جامعه ای خداجو باشند، همگان به سعادت و سلامت رهنمون می شوند. امر به نماز در خانواده، راهی است برای نجات خانواده از آتش دوزخ. چنان که آیه ششم سوره تحریم نیز به مؤمنان سفارش می کند که «ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست، نگه دارید».

🔸این آیه، رسالت سنگین پدر و مادر را یادآور می شود و آنها را مسئول می داند، هر چند در کنار خانواده، همه متولیان فرهنگی نیز مسئول خواهند بود.


  • علی پورحسین

بی تردید انسان در زندگی مادی در تنگناهایی قرار می گیرد و نیاز به پشتوانه ای مطمئن دارد. آنان که سطحی می اندیشند، تنها به پشتوانه مادی فکر می کنند، ولی آنان که الهی فکر می کنند، پیوسته خود را با پشتوانه معنوی از بن بست می رهانند. یکی از این تکیه گاه ها نماز است، نماز جلوه شکوه مند و برجسته یاد خدا و آرام بخش دل هاست که «أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». (رعد: 28)

سپیدی با سیاهی درهم آمیخت     زجانم رخوت دیرینه بگریخت

مؤذن بانگ زد اللّه اکبر       مرا از خواب سنگینی برانگیخت

🍁🔸قرآن مجید توصیه می کند که در سختی ها و گرفتاری ها از نماز کمک بگیرید، آنجا که می فرماید: « وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاّ عَلَی الْخاشِعینَ؛ (بقره: 45) از صبر و نماز یاری جویید و این کار جز برای خاشعان سنگین است.»

آن کسی را طلبد یار که شد یار نماز   جلوه یار توان دید در انوار نماز

نوش بی نیش توان داشت پس پرده ذکر   گل بی خار توان کاشت به گلزار نماز

پاک دینی هنر خاک نشینان باشد   مترفان را بگذارید در انکار نماز

تشنه وصل کجا دل کند از صحبت یار   عاشقان سیر نگردند ز تکرار نماز


  • علی پورحسین